Tupa täynnä koulutuspäivässä

Julkaistu 2012-03-12 15:34:21 EET.

Leluyhdistyksen koulutuspäivää vietetiin 7.3.2012 Helsingin Messukeskuksessa.

Tupa täynnä koulutuspäivässä!

Suomen Leluyhdistyksen vuosittaiseksi vakiintunut koulutustilaisuus keräsi Helsingin Messukeskukseen ennätysosallistujamäärän. Neljän tunnin mittaiseen koulutukseen osallistui lähes 50 alan toimijaa. Tilaisuudessa kuultiin Työ- ja elinkeinoministeriön Ilkka Cantellia, TUKES:in Anna Pukanderia ja yhdistyksen hallitukseen kuuluvaa Kristiina Inberg-Rauhasta.

Ilkka Cantellin aiheena oli leluja koskeva lainsäädäntö Suomessa. Hän kertasi 20. heinäkuuta 2011 voimaan astuneen uuden direktiivin syntyprosessia ja muistutti, että kemiallisia ominaisuuksia koskevat vaatimukset astuvat voimaan vasta 20.7. 2013 kahden vuoden siirtymäajalla. Cantell kertoi, että tuoreen direktiivin perustavoitteet eivät sinällään eroa sitä edeltäneen, vuonna 1988 voimaan astuneen leludirektiivin vastaavista. Tavoittena on lelujen vapaa liikkuvuus EU:n alueella sekä lelujen yhtenäinen turvallisuustaso. Kuten alalla tiedetäänkin, rajanveto tuoteryhmien välillä on vaikeaa. Uudistuneella direktiivillä on yhteyksiä REACH-asetukseen, CLP-asetukseen ja ns. “tavarapakettiin”.

Direktiivin keskeiset muutokset liittyvät yleiseen turvallisuusvaatimukseen, CMR-aineiden käyttöön sekä allergisoivien aineiden ja hajusteiden käyttöön leluissa. Myös lyijyn ja kadmiumin käytölle asetettiin uusia rajoituksia. Myös elintarvikkeisiin sisältyviin leluihin liitettiin uusia, tiukempia rajoituksia.

Anna Pukander toi tullessaan terveisiä TUKES:ista ja käsitteli puheenvuorossaan lelujen valvonnan ajankohtaisia kysymyksiä. Hän paljasti myös, että uuden lelulain ja standardin myötä on välivuoden jälkeen aika suorittaa perinteinen joululelutesti. Sen tuloksista raportoidaan tuttuun tapaan joulun alla 2012.

Pukander painotti luennossaan lelujen CE-merkinnän tärkeyttä. Aiheesta tulee TUKES:ille paljon kysymyksiä. Viesti oli yksinkertainen: maahantuojan täytyy varmistua CE-merkinnästä ennen markkinoille saattamista. Pukander kertoi myös muutoksista varoitusmerkinnöissä: “yleisesti tunnetuista syistä” ei tarvitse enää lain mukaan varoittaa kuluttajaa – “sisältää pieniä osia” -tekstiä ei siis jatkossa tarvitse tarkentaa “tukehtumisvaaralla”. Poikkeustuotteita kuitenkin on.
“Vaaran ja sen syyn mainitseminen on siis yhä hyvä käytäntö, jota suosittelemme – vaikkei se olisi välttämätöntä”, Pukander vinkkasi. TUKES:in tutulle vieraalle esitettiin esityksen aikana myös paljon tiukkoja kysymyksiä.

Päivän kolmas puhuja oli yhdistyksen lainsäädäntöekspertti Kristiina Inberg-Rauhanen, joka paneutui standardiin ja tuleviin muutoksiin. Kaikki koulutukseen osallistujat saivat mukaansa oman kappaleen paksua, arvokasta standardia.

lelukoulutus1.JPGlelukoulutus2.jpg

Kuvat ja teksti: Laura Friman